
Prawa pasażera. W jakich sytuacjach należy nam się odszkodowanie?
Podróżowanie samolotem wydaje się najkorzystniejszą opcją. Pozwala na szybkie przemieszczanie się pomiędzy oddalonymi od siebie krajami. Mimo wszystkich zalet i możliwości, jakie daje – bardzo często wiąże się z ryzykiem, że zaplanowany lot będzie opóźniony. Zdarza się to dość często, a pasażerowie są wówczas pozostawieni sami sobie. Czy aby na pewno? Na szczęście nie do końca, ponieważ jako pasażer możesz postarać się o odszkodowanie.
Prawa pasażera – skąd czerpać o nich wiedzę?
Jeżeli latasz samolotem – często lub okazjonalnie – koniecznie powinieneś wiedzieć, jakie prawa ci przysługują. Wszystkie kwestie są uregulowane przez prawo, aby jak najlepiej zabezpieczyć interesy podróżujących. Przewoźnik lotniczy o swoje interesy doskonale dba sam.
Prawa pasażera zawarte zostały w aktach prawnych, takich jak zapisy międzynarodowego prawa lotniczego oraz prawa Unii Europejskiej – mówią o tym w szczególności przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Znajdziesz tam również objaśnienia w takich kwestiach jak odszkodowanie za opóźniony lot.
Kiedy przewoźnik lotniczy musi wypłacić odszkodowanie za opóźniony lot?
Jeśli chodzi o prawa pasażera, to powinieneś dokładnie zapoznać się z zagadnieniem opóźnienia lotu. Jest to bowiem najczęstsza sytuacja, jaka może cię spotkać na lotnisku. Jeżeli masz ważny lot, to opóźnienie pociąga za sobą poważne konsekwencje. Początkową frustrację i złość warto szybko przekształcić w konkretne działania. Z powodzeniem możesz bowiem uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot.
Są takie sytuacje, w których przewoźnik jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Należą do nich:
- opóźnienia lotów, gdy lotnisko startu lub lądowania (przynajmniej jedno z nich) znajduje się na terytorium Unii Europejskiej, natomiast przewoźnikiem jest podmiot zarejestrowany w UE;
- opóźnienie lotu, kiedy lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, ale przewoźnik nie jest zarejestrowany w UE;
- opóźnienie lotu z przyczyn leżących w pełni po stronie linii lotniczych.
Trzeba mieć jednak świadomość, że istnieją sytuacje, w których przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłacenia odszkodowania. Może się tak zdarzyć, jeśli:
- panują złe warunki atmosferyczne, które uniemożliwiają zrealizowanie lotu (np. gwałtowne opady śniegu);
- w kraju docelowym są zamieszki, co wpływa na bezpieczeństwo lotu;
- odbywa się strajk pracowników lotniska.
Trzeba pamiętać także o tym, że odszkodowania nie są wypłacane pasażerom automatycznie. Pasażer musi sam ubiegać się o odszkodowanie. Aby przyspieszyć i ułatwić cały proces, można skorzystać ze wsparcia firm, zajmujących się dochodzeniem takich roszczeń.
Jedno z najważniejszych praw pasażerów: prawo zmiany planu podróży
Bardzo często rezerwujemy bilety lotnicze na długo przed wylotem. Życie bywa jednak nieprzewidywalne. Czasem nasze plany ulegają modyfikacjom lub pojawiają się zdarzenia, które uniemożliwiają odbycie podróży. Czy bilet oraz poniesione koszty przepadają? Nie musi tak być.
Większość przewoźników umożliwia pasażerom taką opcję – dotyczy to zmiany daty lotu w ramach dostępności wolnych miejsc. Pasażer nie ponosi wówczas dodatkowych kosztów.
Prawo do zmiany planu podróży przysługuje oczywiście również, kiedy lot jest opóźniony. Jeśli tylko pasażer wykazuje taką wolę – przewoźnik powinien udostępnić mu wolne miejsca w najwcześniejszym możliwym terminie.
Warto także wiedzieć, że możliwe jest uzyskanie zwrotu pełnej ceny biletu lub zwrotu części ceny biletu. Jest to możliwe, gdy pasażer nie może zrealizować pierwotnego planu podróży ze względu na opóźnienie.
Jak wspominaliśmy na samym początku – istnieją akty prawne, w których zostały wyszczególnione wszystkie przysługujące pasażerom prawa. Warto zapoznać się z tymi dokumentami, by wiedzieć, o co można się ubiegać. Z całą pewnością można – i warto – ubiegać się o wypłatę odszkodowań za opóźnione i odwołane loty lub w przypadku odmowy przyjęcia na pokład.