Opóźniony lot pokrzyżował plany? Jak zareagować?
Coraz chętniej przy wakacyjnych i biznesowych podróżach wykorzystujemy samoloty. To duża wygoda i zdecydowanie większa szybkość przemieszczania niż w przypadku transportu drogą lądową. Z drugiej jednak strony wszyscy wiemy, że opóźniony lot potrafi pokrzyżować nawet najbardziej pieczołowicie stworzony harmonogram. Sprawdź, co możesz zrobić w przypadku opóźnienia lotu, aby ta sytuacja nie pokrzyżowała twoich planów, kiedy możesz otrzymać odszkodowanie i jak wygląda procedura ubiegania się o takie środki.
1. Odszkodowanie za opóźniony lot - podstawa prawna
2. Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, a kiedy linie lotnicze nie mają takiego obowiązku?
3. Wysokość odszkodowania
4. Jak wygląda procedura otrzymania odszkodowania?
Warto wspomnieć, że o odszkodowanie można ubiegać się nie tylko w przypadku opóźnienia, ale również, gdy problemem jest odwołanie lotu. Informacje na temat tego typu procedur znajdziesz na stronie https://aircashback.com/.
Odszkodowanie za opóźniony lot - podstawa prawna
Choć regulaminy i przepisy linii lotniczych mogą być różne, regulacje dotyczące uzyskania odszkodowania za opóźniony lot mają charakter odgórny. Sprawę tę regulują przepisy zebrane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku nr 261/2004. Zapewniają one ochronę pasażerów w sytuacjach, w których doszło do opóźnienia lub odwołania lotu, ale także zagubienia bagażu lub niewpuszczenia na pokład samolotu.
To właśnie te zapisy nakładają na linie lotnicze obowiązek wypłaty odszkodowania we wspomnianych wyżej przypadkach, jednak warto wspomnieć, że nie w każdej sytuacji będą one obowiązywały. Dodatkowo rozporządzenie unijne w oczywisty sposób ma zastosowanie wtedy, gdy loty odbywają się na terenie Unii Europejskiej, kończą się na jej obszarze lub zaczynają.
Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, a kiedy linie lotnicze nie mają takiego obowiązku?
Jak wspomnieliśmy już wyżej, o obowiązku wypłaty odszkodowania na podstawie cytowanych przepisów mówimy wtedy, gdy lot w całości odbywał się na terenie Unii Europejskiej albo przynajmniej miał na tym obszarze punkt startowy bądź końcowy. Dodatkowo o środki pasażer może ubiegać się wówczas, gdy opóźnienie wyniosło przynajmniej 3 godziny względem pierwotnie określanej godziny lądowania. Jeśli ewentualne przesunięcie przy starcie zostało nadrobione na trasie, przepisy nie obowiązują.
Dodatkowo warto wspomnieć, że opóźnienie przysługuje, gdy opóźnienie jest spowodowane przez czynniki zależne od linii lotniczych, na przykład względy operacyjne, techniczne, logistyczne. Jeśli natomiast zaistniało z powodu nadzwyczajnych okoliczności, jak niesprzyjające warunki atmosferyczne, usterki techniczne czy strajki pracowników lotniska, obowiązku wypłaty odszkodowania nie ma.
Wysokość odszkodowania
Wysokość przyznanego odszkodowania jest uwarunkowana długością lotu i skalą opóźnienia. Jeśli do sytuacji doszło na trasie nie dłuższej niż 1500 km, odszkodowanie wynosi 250 euro, jeśli zaś limit został przekroczony - kwota wzrasta do 400 euro. Loty poza Unią Europejską mogą oznaczać odszkodowanie nawet na poziomie 600 euro. Dodatkowe informacje na ten temat znajdziesz na https://aircashback.com/odszkodowanie-za-opozniony-lot.
Jak wygląda procedura otrzymania odszkodowania?
W sytuacji opóźnienia lotu, kluczowe jest zachowanie dokumentacji związanej z rezerwacją biletu oraz udokumentowanie dokładnego czasu przylotu. Gdy lot spełnia warunki umożliwiające ubieganie się o odszkodowanie, zaleca się w pierwszej kolejności skontaktowanie się z linią lotniczą. Zanim sprawa zostanie skierowana do sądu, warto próbować rozwiązać ją drogą ugody.
Jeśli przewoźnik opóźnił się, powinien poinformować pasażerów o ich prawach, jednak często to zaniedbuje. W takiej sytuacji można osobiście skontaktować się z linią lotniczą, korzystając z dostępnego adresu korespondencyjnego lub e-mail na ich stronie internetowej.